بررسی اشپیل دیجیتال ۲۰۲۰: دانستهها و پیش بینیها
با توجه به صحبتهایی که تا کنون از طرف برگزار کنندگان این نمایشگاه ارائه شده، قرار است تا امسال تمامی فعالیتهایی که همیشه در جریان نمایشگاه اشپیل حضور داشتند، به صورت دیجیتالی و کاملا رایگان اجرا شوند و نزدیکترین تجربهی ممکن را به حضور فیزیکی در این نمایشگاه ارائه دهند.
چند روز بیشتر تا آغاز نمایشگاه مورد انتظار اشپیل باقی نمانده و بدون شک، امسال این نمایشگاه توجه بسیار زیادی را از سر تا سر دنیا جذب خود کرده است؛ چرا که پس از ۳۶ سال برگزاری مداوم به صورت حضوری در شهر اسن آلمان، امسال قرار است تا این نمایشگاه به صورت دیجیتالی برگزار شود.
با توجه به صحبتهایی که تا کنون از طرف برگزار کنندگان این نمایشگاه ارائه شده، قرار است تا امسال تمامی فعالیتهایی که همیشه در جریان نمایشگاه اشپیل حضور داشتند، به صورت دیجیتالی و کاملا رایگان اجرا شوند و نزدیکترین تجربهی ممکن را به حضور فیزیکی در این نمایشگاه ارائه دهند.
از آنجایی که نمایشگاه اشپیل برای نخستین بار به صورت دیجیتالی برگزار میشود، دادن نظر قطعی دربارهی کیفیت اجرای آن تا زمان پایان نمایشگاه غیر ممکن است؛ اما هر نتیجهای چه خوب و چه بد، میتواند آیندهی بزرگترین نمایشگاه بازی رومیزی را تحت الشعاع قرار دهد.
در این نوشتار قصد داریم تا شرایط اشپیل امسال را بررسی کنیم و پیش بینیهای خود از این رویداد مهم را با شما در میان بگذاریم تا با این نمایشگاه مهم و پر حاشیه بیشتر آشنا شویم.
کرونا و اثر گذاری آن بر دنیای بازیهای رومیزی
ویروس مرگبار کرونا اکنون برای یک سال است که تقریبا تمامی صنایع و مشاغل در سر تا سر جهان را تحت تاثیر قرار داده و صنعت بازیهای رومیزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با آغاز موج نخست شیوع ویروس کرونا و قرنطینهی عمومی در عمدهی کشورهای دنیا، آمار فروش بازیهای دو نفره و تک نفره بالا رفت و عکس این اتفاق برای پارتی گیمها رخ داد.
جدا از بحث بازار و فروش بازیها، روند توسعهی عناوین جدید دچار مشکل شد و انتشار بسیاری از آنها ماهها به تعویق افتاد. تعطیلی عمدهی کارخانههای تولید کننده و همچنین توقف بخش عظیمی از تبادلات بین المللی، موجب شد تا این صنعت نیز با وجود نیاز بازار به محصولات سرگرمی قابل استفاده در مدت قرنطینه ، نتواند از گزند تاثیرات همه گیری کرونا در امان بماند و بازار آن دچار سردرگمی شد.
اما نمایشگاه اشپیل با توجه به اینکه حدس و گمانهایی مبنی بر تحت کنترل درآمدن شیوع بیماری در آلمان تا ماه سپتامبر ۲۰۲۰ بود، تا ماه می ۲۰۲۰ به طور رسمی کنسل نشد و احتمالا گروه برگزار کننده قصد داشتند تا در صورت امکان، نمایشگاه را به طور حضوری برگزار کنند که در نهایت این امر عملی نشد.
اشپیل دیجیتال یک رویداد موقتی نخواهد بود
در نهایت گروه برگزار کننده پس از اعلام قطعی کنسل شدن نمایشگاه، خبر از پلتفرم جدیدی برای تجربهی نمایشگاه داد که اشپیل دیجیتال (Spiel.Digital) نام دارد. این خبر شاید چندان دور از انتظار نبود، اما موجب دلگرمی بسیاری از طرفداران بازیهای رومیزی شد، خصوصا افرادی که امکان سفر به آلمان و استفاده از محیط فیزیکی نمایشگاه را حتی در صورت برگزاری نداشتند.
در ابتدا دلیل برگزاری این نمایشگاه صرفا انگیزههای مالی به نظر میرسید، زیرا اطلاعات چندانی راجع به نحوهی برگزاری و شرایط کلی آن در دسترس نبود. اما پس از نشر اطلاعات جدید راجع به اشپیل دیجیتال و مشخص شدن رایگان بودن استفاده از تمامی امکانات آن، مشخص شد که گروه برگزار کننده به دنبال چیزی بسیار فراتر از درآمد جزئی نمایشگاه دیجیتالی هستند.
آن طور که به نظر میرسد هدف اصلی این گروه سرمایه گذاری بر روی پتانسیلهای بستر دیجیتالی در دنیای امروزی برای بهره گیری از آنها برای آیندهی اشپیل است. از آنجایی که تمام فعالیتها اعم از کنفرانسها، پنلها، فروشگاه و حتی میزها بازی قرار است تا به صورت مجازی در نمایشگاه قرار گیرند، به نظر میرسد که برگزار کنندگان قصد دارند تا در سالهای آتی، در کنار نمایشگاه حضوری، از این بستر دیجیتالی نیز بهره گیرند تا بتوانند جامعهی مخاطب بسیار گستردهتری را به سمت خود جذب کنند.
پیش بینیها
با توجه به اینکه تا کنون در دنیای بازیهای رومیزی ما شاهد چنین رویدادی در این مقیاس با استفاده از بستر دیجیتال نبودهایم، بنابراین نظر دادن راجع به کیفیت احتمالی و یا مشکلات آن بسیار دشوار است. اما اگر با دقت بیشتری به بخشهای تشکیل دهندهی آن بنگریم، میتوانیم تا حدودی وضعیت اشپیل را پیش بینی کنیم.
در ابتدا باید عرض کنم که فضای نمایشگاه حالتی بسیار ساده خواهد داشت. برگزار کنندگان به طور هوشمندانهای سعی کردند که برای عمدهی فعالیتهایی که از آنها سخن به میان میآورند، به جای آنکه امکاناتی در بطن پلتفرم خود قرار دهند، از سایر پلتفرمها و پیوند دادن بازدید کنندگان به آنها بهره جویند.
به عنوان مثال برای قرار دادن کنفرانسهای لایو از پلتفرمی مانند توییچ، برای ویدئوها از یوتیوب و مهمتر از همه برای میزهای مجازی از تیبلتوپیا (Tabletopia) استفاده میشود که این مسئله کار را برای توسعه دهندگان بسیار سبکتر میکند. در واقع شما برای ساخت یک اتومبیل نیازی به اختراع دوبارهی چرخ ندارید.
اما از سوی دیگر رایگان بودن نمایشگاه به احتمال بسیار زیاد موجب یورش خیل عظیمی از علاقهمندان به سمت نمایشگاه خواهد شد و این موضوع بیش از همه در بخش میزهای بازی مجازی نگران کننده است، زیراعدم اطمینان از آموزش و اجرای صحیح قوانین بازی در کنار شلوغ شدن سرورها میتواند تجربهی بازی را به کابوسی وحشتناک تبدیل کند و توصیه میشود اگر قصد استفاده از میزهای مجازی برای تجربهی بازیای خاص را دارید، با دوستان و آشنایان خود اقدام کرده و یک میز مجزا را در اختیار خود بگیرید.
بخش نگران کنندهی دیگر، ارتباطات تجاریای است که تا سالیان گذشته همواره در گوشه و کنار نمایشگاه شکل میگرفت و عدم وجود آن بیش از همه به ناشران کوچک و طراحان جدید آسیب خواهد زد که این مسئله ممکن است در ادامه تاثیر مهمی در کاهش روند صعودی تولید بازیهای غیر دیجیتال در دنیا داشته باشد.
اما خوشبختانه در زمینهی کنفرانسها و پنلها، کار حتی راحتتر نیز شده و تمامی مردم میتوانند به طور مستقیم و دسته اول از محتوای زنده و غیر زندهی نمایشگاه بهره ببرند و نگران رزرو صندلی برای نشستن در اتاق کنفرانس نباشند.
از سوی دیگر بخش فروشگاهی نمایشگاه نیز میتواند بسیار سهل و آسان مورد استفاده قرار گیرد و هر کس پس از دیدن و ارزیابی محصولی جذاب، در کمال آرامش راجع به آن تحقیق کرده و در صورت دلخواه تصمیم به خرید اینترنتی آن گیرد. از آنجایی که بسیاری از بازیهای جدید برای اولین بار و پیش از عرضهی جهانی در اشپیل به نمایش در میآیند، این نکته میتواند شدیدا لذت بخش باشد.
نتیجه گیری
با وجود محدودیتها و شرایط خاص جهان، دنیای بازیها نه تنها محبوبیت خود را از دست نداده، بلکه نیاز مردم به سرگرمی هر لحظه بیشتر میشود. بنابراین تنها راه ممکن این است که با محدودیتها کنار آمده و از ابزار موجود برای ادامهی راه استفاده کرد؛ باوری که برگزار کنندگان نمایشگاه اشپیل به خوبی آن را درک کرده و از آن بهره جستند.
نمایشگاه اشپیل دیجیتال تا چند روز دیگر آغاز به کار خواهد کرد و در نهایت به اتمام خواهد رسید؛ چه خوب و چه بد. اما مسئلهی فعلی به هیچ وجه مقایسهی آن با نمایشگاه حضوری اشپیل نیست، بلکه مسئله اصلی تلاش این گروه با سابقه برای زنده نگه داشتن گردهماییهای عاشقان این صنعت، حتی به صورت مجازی است که برای بسیاری از طرفداران بوردگیمها بسیار قابل ستایش است.
با توجه به صحبتهایی که تا کنون از طرف برگزار کنندگان این نمایشگاه ارائه شده، قرار است تا امسال تمامی فعالیتهایی که همیشه در جریان نمایشگاه اشپیل حضور داشتند، به صورت دیجیتالی و کاملا رایگان اجرا شوند و نزدیکترین تجربهی ممکن را به حضور فیزیکی در این نمایشگاه ارائه دهند.
چند روز بیشتر تا آغاز نمایشگاه مورد انتظار اشپیل باقی نمانده و بدون شک، امسال این نمایشگاه توجه بسیار زیادی را از سر تا سر دنیا جذب خود کرده است؛ چرا که پس از ۳۶ سال برگزاری مداوم به صورت حضوری در شهر اسن آلمان، امسال قرار است تا این نمایشگاه به صورت دیجیتالی برگزار شود.
با توجه به صحبتهایی که تا کنون از طرف برگزار کنندگان این نمایشگاه ارائه شده، قرار است تا امسال تمامی فعالیتهایی که همیشه در جریان نمایشگاه اشپیل حضور داشتند، به صورت دیجیتالی و کاملا رایگان اجرا شوند و نزدیکترین تجربهی ممکن را به حضور فیزیکی در این نمایشگاه ارائه دهند.
از آنجایی که نمایشگاه اشپیل برای نخستین بار به صورت دیجیتالی برگزار میشود، دادن نظر قطعی دربارهی کیفیت اجرای آن تا زمان پایان نمایشگاه غیر ممکن است؛ اما هر نتیجهای چه خوب و چه بد، میتواند آیندهی بزرگترین نمایشگاه بازی رومیزی را تحت الشعاع قرار دهد.
در این نوشتار قصد داریم تا شرایط اشپیل امسال را بررسی کنیم و پیش بینیهای خود از این رویداد مهم را با شما در میان بگذاریم تا با این نمایشگاه مهم و پر حاشیه بیشتر آشنا شویم.
کرونا و اثر گذاری آن بر دنیای بازیهای رومیزی
ویروس مرگبار کرونا اکنون برای یک سال است که تقریبا تمامی صنایع و مشاغل در سر تا سر جهان را تحت تاثیر قرار داده و صنعت بازیهای رومیزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با آغاز موج نخست شیوع ویروس کرونا و قرنطینهی عمومی در عمدهی کشورهای دنیا، آمار فروش بازیهای دو نفره و تک نفره بالا رفت و عکس این اتفاق برای پارتی گیمها رخ داد.
جدا از بحث بازار و فروش بازیها، روند توسعهی عناوین جدید دچار مشکل شد و انتشار بسیاری از آنها ماهها به تعویق افتاد. تعطیلی عمدهی کارخانههای تولید کننده و همچنین توقف بخش عظیمی از تبادلات بین المللی، موجب شد تا این صنعت نیز با وجود نیاز بازار به محصولات سرگرمی قابل استفاده در مدت قرنطینه ، نتواند از گزند تاثیرات همه گیری کرونا در امان بماند و بازار آن دچار سردرگمی شد.
اما نمایشگاه اشپیل با توجه به اینکه حدس و گمانهایی مبنی بر تحت کنترل درآمدن شیوع بیماری در آلمان تا ماه سپتامبر ۲۰۲۰ بود، تا ماه می ۲۰۲۰ به طور رسمی کنسل نشد و احتمالا گروه برگزار کننده قصد داشتند تا در صورت امکان، نمایشگاه را به طور حضوری برگزار کنند که در نهایت این امر عملی نشد.
اشپیل دیجیتال یک رویداد موقتی نخواهد بود
در نهایت گروه برگزار کننده پس از اعلام قطعی کنسل شدن نمایشگاه، خبر از پلتفرم جدیدی برای تجربهی نمایشگاه داد که اشپیل دیجیتال (Spiel.Digital) نام دارد. این خبر شاید چندان دور از انتظار نبود، اما موجب دلگرمی بسیاری از طرفداران بازیهای رومیزی شد، خصوصا افرادی که امکان سفر به آلمان و استفاده از محیط فیزیکی نمایشگاه را حتی در صورت برگزاری نداشتند.
در ابتدا دلیل برگزاری این نمایشگاه صرفا انگیزههای مالی به نظر میرسید، زیرا اطلاعات چندانی راجع به نحوهی برگزاری و شرایط کلی آن در دسترس نبود. اما پس از نشر اطلاعات جدید راجع به اشپیل دیجیتال و مشخص شدن رایگان بودن استفاده از تمامی امکانات آن، مشخص شد که گروه برگزار کننده به دنبال چیزی بسیار فراتر از درآمد جزئی نمایشگاه دیجیتالی هستند.
آن طور که به نظر میرسد هدف اصلی این گروه سرمایه گذاری بر روی پتانسیلهای بستر دیجیتالی در دنیای امروزی برای بهره گیری از آنها برای آیندهی اشپیل است. از آنجایی که تمام فعالیتها اعم از کنفرانسها، پنلها، فروشگاه و حتی میزها بازی قرار است تا به صورت مجازی در نمایشگاه قرار گیرند، به نظر میرسد که برگزار کنندگان قصد دارند تا در سالهای آتی، در کنار نمایشگاه حضوری، از این بستر دیجیتالی نیز بهره گیرند تا بتوانند جامعهی مخاطب بسیار گستردهتری را به سمت خود جذب کنند.
پیش بینیها
با توجه به اینکه تا کنون در دنیای بازیهای رومیزی ما شاهد چنین رویدادی در این مقیاس با استفاده از بستر دیجیتال نبودهایم، بنابراین نظر دادن راجع به کیفیت احتمالی و یا مشکلات آن بسیار دشوار است. اما اگر با دقت بیشتری به بخشهای تشکیل دهندهی آن بنگریم، میتوانیم تا حدودی وضعیت اشپیل را پیش بینی کنیم.
در ابتدا باید عرض کنم که فضای نمایشگاه حالتی بسیار ساده خواهد داشت. برگزار کنندگان به طور هوشمندانهای سعی کردند که برای عمدهی فعالیتهایی که از آنها سخن به میان میآورند، به جای آنکه امکاناتی در بطن پلتفرم خود قرار دهند، از سایر پلتفرمها و پیوند دادن بازدید کنندگان به آنها بهره جویند.
به عنوان مثال برای قرار دادن کنفرانسهای لایو از پلتفرمی مانند توییچ، برای ویدئوها از یوتیوب و مهمتر از همه برای میزهای مجازی از تیبلتوپیا (Tabletopia) استفاده میشود که این مسئله کار را برای توسعه دهندگان بسیار سبکتر میکند. در واقع شما برای ساخت یک اتومبیل نیازی به اختراع دوبارهی چرخ ندارید.
اما از سوی دیگر رایگان بودن نمایشگاه به احتمال بسیار زیاد موجب یورش خیل عظیمی از علاقهمندان به سمت نمایشگاه خواهد شد و این موضوع بیش از همه در بخش میزهای بازی مجازی نگران کننده است، زیراعدم اطمینان از آموزش و اجرای صحیح قوانین بازی در کنار شلوغ شدن سرورها میتواند تجربهی بازی را به کابوسی وحشتناک تبدیل کند و توصیه میشود اگر قصد استفاده از میزهای مجازی برای تجربهی بازیای خاص را دارید، با دوستان و آشنایان خود اقدام کرده و یک میز مجزا را در اختیار خود بگیرید.
بخش نگران کنندهی دیگر، ارتباطات تجاریای است که تا سالیان گذشته همواره در گوشه و کنار نمایشگاه شکل میگرفت و عدم وجود آن بیش از همه به ناشران کوچک و طراحان جدید آسیب خواهد زد که این مسئله ممکن است در ادامه تاثیر مهمی در کاهش روند صعودی تولید بازیهای غیر دیجیتال در دنیا داشته باشد.
اما خوشبختانه در زمینهی کنفرانسها و پنلها، کار حتی راحتتر نیز شده و تمامی مردم میتوانند به طور مستقیم و دسته اول از محتوای زنده و غیر زندهی نمایشگاه بهره ببرند و نگران رزرو صندلی برای نشستن در اتاق کنفرانس نباشند.
از سوی دیگر بخش فروشگاهی نمایشگاه نیز میتواند بسیار سهل و آسان مورد استفاده قرار گیرد و هر کس پس از دیدن و ارزیابی محصولی جذاب، در کمال آرامش راجع به آن تحقیق کرده و در صورت دلخواه تصمیم به خرید اینترنتی آن گیرد. از آنجایی که بسیاری از بازیهای جدید برای اولین بار و پیش از عرضهی جهانی در اشپیل به نمایش در میآیند، این نکته میتواند شدیدا لذت بخش باشد.
نتیجه گیری
با وجود محدودیتها و شرایط خاص جهان، دنیای بازیها نه تنها محبوبیت خود را از دست نداده، بلکه نیاز مردم به سرگرمی هر لحظه بیشتر میشود. بنابراین تنها راه ممکن این است که با محدودیتها کنار آمده و از ابزار موجود برای ادامهی راه استفاده کرد؛ باوری که برگزار کنندگان نمایشگاه اشپیل به خوبی آن را درک کرده و از آن بهره جستند.
نمایشگاه اشپیل دیجیتال تا چند روز دیگر آغاز به کار خواهد کرد و در نهایت به اتمام خواهد رسید؛ چه خوب و چه بد. اما مسئلهی فعلی به هیچ وجه مقایسهی آن با نمایشگاه حضوری اشپیل نیست، بلکه مسئله اصلی تلاش این گروه با سابقه برای زنده نگه داشتن گردهماییهای عاشقان این صنعت، حتی به صورت مجازی است که برای بسیاری از طرفداران بوردگیمها بسیار قابل ستایش است.
دیدگاه شما